Interview met auteur Pat Craenbroek

Enige tijd geleden verscheen de psychologische thriller ‘Uitgebroed’ van voormalig gerechtsarts Pat Craenbroek. Haar debuut werd in België zeer enthousiast ontvangen en nu verovert de Vlaamse auteur ook Nederland! 'Uitgebroed' is haar eerste thriller waarmee zij ook direct haar visitekaartje in de literaire wereld stevig afgeeft. Het feit dat zij, naast auteur, ook gerechtsarts was, intrigeert mij en ik ga met haar in gesprek.

 

Het verhaal

‘Uitgebroed’ gaat over Lilith van Winckel. Lilith werkt als assistent forensische pathologie. Zo op het oog lijkt zij haar leven op orde te hebben. Lilith wordt echter verteerd door verdriet en leeft een leven waarin niets is wat het lijkt.

Wanneer haar familie verneemt dat Lilith voor een trein is gesprongen lijkt hen dat nauwelijks te verbazen. Na haar uitvaart komt echter aan het licht dat Lilith op allerlei scenario’s heeft ‘gebroed’. Niet alleen met betrekking tot haar eigen levenseinde, maar zij zon vooral op wraak.

Het ontstaan van ‘Uitgebroed’

Hoe is Pat op het idee gekomen voor haar verhaal? Alsof ze de vraag voelde aankomen, antwoordt Pat: “Met stukjes en beetjes. Eerst was er het idee van twee jongeren waarvan er een ziek is en gevangen wordt genomen, dan dat van drie vriendinnen die mensen uit de weg willen gaan ruimen, dan dat van een suïcide en wat anekdotes uit het mortuarium. Daarna ben ik begonnen met puzzelen en viel alles op zijn plaats. Gaandeweg kreeg Lilith een eigen karakter en liet ik haar reageren op situaties op een manier die past bij haar karakter.”

Elke auteur schrijft anders

Omdat de werkwijze van auteurs heel divers is, vraag ik Pat hoe zij te werk gaat. Heeft zij eerst het verhaal (met kop, staart en tussenstuk) in een kader geplaatst of is zij gaan schrijven en leefde het verhaal vervolgens zijn eigen leven?

Zonder enige twijfel gaat Pat voor de tweede optie. Pat: “Ik had in het begin zelfs geen idee van de flow of waar het verhaal naartoe zou gaan. Ik ben nogal chaotisch vrees ik. Vaak dacht ik wel dat ik het allemaal helder had, maar dan kwam er weer een ander idee binnen of vond ik het niet erg logisch hoe het er stond en veranderde ik de boel. Ik laat mijn personages ook zelf een beetje hun weg kiezen. Iemand die heel timide is ga je niet ineens een hele publieke uiteenzetting laten geven. Dus het verhaal is echt mee geëvolueerd met wat de karakters deden. Voor mijn tweede boek, dat ‘Uitgekookt’ gaat heten, ben ik ook stukken aan het schrijven. Ik denk dat ik de flow wel al beter in mijn hoofd heb, maar ik merk dat er toch ineens ideeën de kop op steken die het een andere richting uit doen gaan. Het kan dus best zijn dat het er uiteindelijk helemaal anders gaat uitzien… Ik heb nu zo’n 25000 woorden op papier (een doorsnee paperback beslaat circa 90000 woorden), de grote lijnen en de plot heb ik al min of meer. Ik hoop dat ‘Uitgekookt’ tegen de boekenbeurs van 2019 kan verschijnen.”

Stel, je loopt in de supermarkt…

Ik overval Pat met de vraag wat ze zou doen wanneer ze in een supermarkt loopt en plotseling een geweldige ingeving krijgt voor haar boek.

Pat denkt even na en antwoordt vervolgens: “Vroeger zou ik getracht hebben mijn idee te onthouden. Inmiddels weet ik uit ervaring dat dat dus niet lukt, behalve wanneer het iets omvangrijks betreft. Als het scenes zijn of zinnen, dan probeer ik ze in te spreken op mijn mobiel of ik stuur mijzelf een sms. De supermarkt is overigens het probleem niet, ik heb meer moeite met ideeën die de kop op steken wanneer ik in bed lig en al te slaperig ben om er iets mee te doen. Of in bad; zit ik daar te soezen, komen er schitterende zinnen mijn hoofd binnen… tegen dat ik eruit ben of mijn telefoon vastheb ben ik ze vaak alweer kwijt… ik hoop dan steeds dat ze op een meer gepast ogenblik weer zullen opduiken.

Harmonieus thuisfront

Het schrijven wordt Pat wel enigszins vergemakkelijkt door haar harmonieuze thuissituatie. Ze vertelt dat ze een hele lieve (tweede) man heeft en dat hun kinderen –samen hebben zij er zes- inmiddels allemaal het huis uit zijn. Met een blije glinstering in haar ogen vertelt Pat: “De oudste drie ‘kinderen’ zijn afgestudeerd, hebben een baan, eentje is er al getrouwd, de twee andere wonen samen. Dan komt mijn dochter, de enige die nog studeert. Mijn man heeft een internationale job en is dus redelijk vaak van huis. Soms is dat minder plezierig maar het heeft mij ook in de gelegenheid gesteld om aandacht te besteden aan het schrijven.”

Naast het schrijven werkt Pat in een ziekenhuis en is zij consulent voor geneesmiddelen bedrijven. Dat, in combinatie met schrijven, is niet ideaal en Pat hoopt in de toekomst wat minder te gaan werken en dan “schrijfdagen” in te kunnen plannen.”

Kritiek…

Veel auteurs zijn gevoelig voor kritiek op hun werk. Tja, wie niet zult u zeggen. Ik vraag Pat: We hebben al heel wat uitstekende recensies voorbij zien komen; wat doet dat met je? En wat zou het met je doen wanneer er ineens een negatieve review tussen zou zitten?

Pat: “In het begin was ik er best nerveus over, die recensies, ik wist niet wat ik moest verwachten. De meest “negatieve”, hoewel nog niet eens zó slecht, waren helemaal in het begin. Fijn vond ik het niet maar wel leerrijk. En heel gek, maar na die twee in het begin, zijn ze allemaal heel lovend. Ik vind het nog steeds super als er een goede recensie verschijnt, het went niet, maar ik ben er nu niet meer zo mee bezig. Ik hoop dat ‘Uitgebroed’ nu genoeg positieve recensies heeft gekregen om lezers aan te trekken en zijn eigen leven te gaan leiden. Door al de goede recensies heb ik nu ook een “buffer”. Leuk ga ik een heel negatieve review natuurlijk nooit vinden, maar het zou mij minder raken door die buffer. Het meest gekke is dat ik vlak nadat het boek op de markt was verschenen, een serieuze bolwassing kreeg van een andere (onbekende) auteur. Niets vond ze goed aan het boek, de redactie was waardeloos zei ze me en ik zou nooit een markt kunnen vinden. Ik was er enorm van aangedaan en wilde meteen stoppen met schrijven. Gelukkig kreeg ik toen een heleboel heel goede recensies, ook in Focus Knack en van andere meer bekende schrijvers, dus nu weet ik dat de kritiek totaal uit de lucht gegrepen was. Waarom deze persoon zich geroepen voelde om mij de les te lezen is me nog steeds een raadsel. Fijn was het niet.”

Grote voorbeelden

Tenslotte wil ik heel graag van Pat weten welke auteur(s) zij zelf bewondert en wie haar inspireren. Wat een heerlijk verfrissend antwoord krijg ik: “Hangt ervan af op welk vlak, Sterre Carron bewonder ik om de manier waarop ze zichzelf in vijf jaar tijd in de markt heeft gezet maar ook om haar werktempo, ze schrijft twee boeken per jaar en ze wordt nog altijd beter. Pieter Aspe lees ik zelf niet maar ik bewonder wel dat hij de markt heeft geopend voor Vlaamse thrillers en de manier waarop hij alles heeft opgebouwd. De auteurs die ik echt bewonder zijn eerder literatuurschrijvers, Jose Saramago of Khaled Housseini. Als je zo kan schrijven ben je echt een grote!”

Over Pat Craenbroek

Pat Craenbroek (Brussel, 1966) begon haar carrière als gerechtsarts. Inmiddels werkt zij zowel in de zakenwereld als in de klinische praktijk. Als kind won ze opstelwedstrijden en werd ze geprezen om haar taalgevoel. Toch koos ze voor een medische loopbaan. Het schrijven is echter altijd blijven kriebelen en in de voorbije jaren schreef ze in haar zeldzame vrije uurtjes stukken die uiteindelijk tot ‘Uitgebroed’ hebben geleid. ‘Uitgebreid’ is een psychologische thriller van 330 pagina’s. Te bestellen onder ISBN nummer 9789492883230. Een lezing door Pat Craenbroek over haar boek én haar werk als gerechtsarts is aan te vragen via haar agent, Hanneke Tinor-Centi van HT-C Communicatie: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-46590516.

Afdrukken E-mailadres

HT-C Communicatie en Marketing

Snijdershof 34
1713 WD Obdam
Noord Holland
E-mail: info@ht-c-communicatie.nl    
Mobiel: 06-46590516