Uitgevers en keuzestress; valt mee hoor!

Via mijn bedrijf, HT-C Communicatie en Marketing, krijg ik met regelmaat manuscripten aangeboden van auteurs die mij vragen hen te helpen bij het vinden van een uitgever. Alvorens ik daarmee aan de slag ga, wil ik graag de wensen van de desbetreffende auteur helder krijgen zodat ik met die kennis én mijn kennis van de werkwijze én specialiteiten van een groot aantal uitgevers, met een manuscript aan de slag kan. Ik krijg daarbij vrij regelmatig vragen over de verschillende vormen van uitgeven. Met onderstaande uitleg maak ik de verschillen graag wat duidelijker.

 

Reguliere uitgevers

De meeste auteurs willen graag dat hun boek wordt uitgegeven door een zogenaamde ‘reguliere uitgever’. Deze uitgevers nemen echter slechts 1% van alle manuscripten die zij binnenkrijgen (en dat zijn er véél), ook daadwerkelijk aan. Zij steken er namelijk zelf veel geld in en willen derhalve overtuigd zijn van de commerciële kansen die een manuscript hen biedt. Deze uitgevers zijn aangesloten bij het Centraal Boekhuis (CB), die voor de distributie van boeken zorgt.

Dat laatste heeft een belangrijk voordeel aangezien veel boekhandels een boek niet op voorraad nemen als het niet via het CB gedistribueerd wordt. Reguliere uitgevers nemen in principe alle kosten van het uitgeefproces voor hun rekening. Als auteur ontvang je doorgaans 8 á 10% royalty’s. Dat is niet veel, maar als auteur loop je dan ook geen enkel risico; het gehele risico ligt bij de uitgever. Een reguliere uitgever verzorgt de cover en denkt mee over de achterflaptekst en regelt een (finale) redigeerronde.

Reguliere uitgevers verzorgen bovendien (deels) de marketing van je boek. Zo organiseren ze bijvoorbeeld een boekpresentatie c.q. -lancering, publiciteit, zorgen ervoor dat er recensie-exemplaren op de juiste plekken terechtkomen en zorgen ervoor dat jouw boek op relevante websites komt te staan. Natuurlijk is het niet zo dat je de gehele promotie van je boek aan jouw uitgever kunt overlaten; daar speel je zelf ook een actieve rol in, maar je hoeft het dus niet alleen te doen.

POD-uitgevers

POD staat voor print-on-demand. Een POD-uitgever kan gezien worden als een alternatief tussen de reguliere uitgever en uitgeven in eigen beheer. Een POD-uitgever drukt (print) een boek pas zodra het wordt besteld. Hierdoor zijn de kosten voor een boek aanzienlijk hoger, maar is het houden van voorraad ook niet nodig hetgeen inhoudt dat de uitgever nauwelijks risico loopt.

Een POD-uitgever verwacht van de auteur dat deze zelf de cover en achterflaptekst aanlevert en over het algemeen wordt je manuscript niet door hen geredigeerd. De marketinginspanningen die een POD-uitgever levert, zijn doorgaans nihil. Een dergelijke uitgever distribueert overigens wel via het CB en zorgt ervoor dat jouw boek op de bekende boekensites terecht komt.

Voordeel van deze manier van uitgeven is dat je boek op de markt komt. Een goed alternatief wanneer het bij de reguliere uitgevers niet lukt. In combinatie met een boekmarketeer of literair agent, kan dit een oplossing zijn om jouw boek uitgegeven te krijgen. Ook een POD-uitgever betaalt gemiddeld zo’n 10 procent royalty’s.

In eigen beheer uitgeven

Wanneer je ervoor kiest om je boek in eigen beheer uit te geven moet je rekening houden met opstartkosten. Zo moet je de status van een uitgeverij aanvragen. Dat loopt weliswaar niet enorm in de papieren, maar ik vermeld het in dit kader toch. Bij je ‘inschrijving’ als uitgever zijn tien ISBN-nummers inbegrepen.

Verder is het belangrijk je te realiseren dat je verder alles zelf moet doen. Zo moet je je eigen cover (laten) ontwerpen, de achterflaptekst schrijven, onderhoud je zelf de contacten met de drukker en doe je zelf de marketing/promotie van je boek. Natuurlijk kun je daarbij ook de samenwerking zoeken met een boekmarketeer c.q. literair agent die je deze werkzaamheden uit handen neemt.

Je moet je bij deze keus bovendien realiseren dat het risico geheel aan jou is. Hoe meer boeken je laat drukken, hoe goedkoper je de verkoopprijs kunt maken. Dat kan de verkoop in positieve zin beïnvloeden, maar betekent ook dat je je investering kwijt bent wanneer je de boeken niet weet te verkopen.

Middels uitgeven in eigen beheer kun je derhalve wel een ISBN regelen, maar je zorgt er niet voor dat je boek via het CB te verkrijgen is en dat is een belangrijk nadeel.

Tenslotte

Deze opsomming van mogelijkheden is summier en ik hecht er waarde aan te vermelden dat er ook nog diverse tussenvormen bestaan, zoals bijvoorbeeld de reguliere uitgever die veel voor je doet, maar wel een zekere ‘eigen investering’ van de auteur verwacht in geld of afname van een x-aantal boeken.

Hulp?

Wil je meer informatie of kan ik je helpen bij het vinden van de juiste uitgever? Wil je jouw manuscript geredigeerd hebben of kan ik je ondersteunen in de marketingactiviteiten rond jouw boek? Neem dan contact met mij op via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of 06-46590516. Je kunt ook eerst eens op mijn website kijken: https://www.ht-c-communicatie.nl/boekenbranche.

Afdrukken E-mail

HT-C Communicatie en Marketing

Snijdershof 34
1713 WD Obdam
Noord Holland
E-mail: info@ht-c-communicatie.nl    
Mobiel: 06-46590516